Ny bestyrelse og stærk start for Støtteforeningen for Hospice Sønderjylland

Støtteforeningen for Hospice Sønderjylland har afholdt første bestyrelsesmøde med den nyvalgte bestyrelse, hvor både organisering og fremtidige aktiviteter var på dagsordenen.

Bestyrelsen er nu konstitueret med Leif Erbs Rasmussen som formand og Nina Birch Jensen som næstformand og sekretær. Samtidig bydes Gudrun Gjesing velkommen som nyt medlem med ansvar for ansøgninger og donationer.

Foreningen er kommet godt fra start i 2026 med en stærk økonomi. Allerede nu matcher årets donationer niveauet for hele sidste år, og der venter blandt andet en donation på 50.000 kr. fra Odd Fellow logen i Tønder.

Der arbejdes desuden på næste udgave af Hospice Nyt, som udkommer i oktober og blandt andet vil sætte fokus på det kommende 20-års jubilæum for Hospice Sønderjylland.

Bestyrelsen har også fokus på at styrke foreningens synlighed – blandt andet via hjemmeside og nyhedsopdateringer – samt på at tiltrække flere medlemmer.

Ny bestyrelse og stærk start for Støtteforeningen for Hospice Sønderjylland2026-05-07T07:22:59+02:00

🚗 Tank op – og gør en forskel (helt gratis!) ❤️

Vidste du, at du kan støtte Hospice Sønderjylland – uden at det koster dig en eneste krone?

Støtteforeningen for Hospice Sønderjylland har indgået en sponsoraftale med OK. Det betyder, at du helt automatisk kan være med til at samle penge ind, hver gang du tanker, lader din bil på farten eller bruger din OK-elaftale derhjemme.

Og det bedste af det hele?
Det koster dig ingenting. Det er OK, der betaler hele beløbet.

Så nemt er det:

  • Gå ind i OK-appen eller på ok.dk
  • Vælg “Min OK”
  • Vælg HospiceSønderjylland Støtteforening som modtager

Så støtter du – hver gang du tanker.

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte OK på telefon 70 10 20 33.

💙 En lille handling i hverdagen kan gøre en stor forskel for andre.

🚗 Tank op – og gør en forskel (helt gratis!) ❤️2026-04-30T08:32:20+02:00

Nyt bestyrelsesmedlem – Gudrun Gjesing

Jeg hedder Gudrun Gjesing, er 76 år og uddannet ergoterapeut.

Jeg er gift, og vi har to voksne sønner, som bor og arbejder i hhv. København og Næstved, og vi har fem børnebørn.

Jeg startede med at arbejde inden for psykiatrien, derefter med seniorer på et rehabiliteringscenter i Gentofte, samt på et plejehjem med håndarbejds- og håndværksaktiviteter. Om aftenen var vi ledere af en ungdomsklub i Charlottenlund.

Så flyttede vi til Haderslev for 50 år siden. Der startede jeg med at arbejde ét år på Amtets Hjælpemiddelcentral. De sidste 49 år har jeg arbejdet med børn – er specialergoterapeut i børn. Arbejdet på Amtets Undervisningscenter, på Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og på Ehlershjemmet – altid i deltidsstillinger. Sideløbende har jeg været selvstændig konsulent, undervist og holdt kurser rundt om i verden om børn, børn & leg, vandaktivitet for mennesker i alle aldre, samt skrevet en del bøger og en hel masse artikler. Har været forperson og næstforperson i Red Barnets lokalafdeling i Haderslev i 12 år. Og selvfølgelig blandet mig i børnehave- og skolebestyrelsesarbejde og sidst i Seniorrådet de sidste fire år.

Jeg blev fuldtidspensionist 1. januar ’26.

Nu glæder jeg mig til at lære Hospice at kende – de fysiske rammer, personalet, patienterne og alle de kyndige frivillige, der er tilknyttet hospice.

Nyt bestyrelsesmedlem – Gudrun Gjesing2026-05-05T16:26:16+02:00

Generalforsamling 2026

Mandag den 23. marts 2026 afholdt Støtteforeningen for Hospice Sønderjylland sin årlige generalforsamling. Aftenen bød både på inspirerende oplæg, status på foreningens arbejde og valg til bestyrelsen.

Formand Leif Erbs Rasmussen bød velkommen og indledte aftenen, hvorefter deltagerne fik et spændende og tankevækkende oplæg af Orla Bryld Mortensen om frivilligt arbejde i den tredje alder. Oplægget satte fokus på værdien af engagement og fællesskab – noget der ligger helt i tråd med foreningens arbejde.

Selve generalforsamlingen blev kyndigt ledet af dirigent Carsten Moos. Formandens beretning gav et indblik i årets aktiviteter og udviklingen i foreningen, mens kasserer Else Petersen fremlagde regnskabet for 2025 samt budgetforslaget for 2026. Begge dele blev godkendt, og det blev samtidig besluttet at fastholde det nuværende kontingent.

Der var ingen indkomne forslag til behandling, og derfor gik man videre til valg. Flere bestyrelsesmedlemmer blev genvalgt, herunder Nina Birch Jensen, Rasmus Hejsel og Michael Mouritzen. Paul Møller valgte ikke at genopstille, og i stedet blev Gudrun Gjesing valgt ind som nyt medlem af bestyrelsen.

Også suppleanter og revisorer blev genvalgt, hvilket vidner om en stabil og engageret kreds omkring foreningen.

Efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig med Leif Erbs Rasmussen som formand, Nina Birch Jensen som næstformand og sekretær samt Else Petersen som kasserer.

Aftenen blev rundet af i en god og positiv stemning, hvor der var plads til dialog og fællesskab. Foreningen ser frem til endnu et år med fokus på at støtte Hospice Sønderjylland og styrke det frivillige engagement i lokalområdet.

Tak til alle fremmødte for deres deltagelse og opbakning.

Generalforsamling 20262026-05-02T17:07:40+02:00

HospiceNyt nr. 51 er nu klar!

Læs eller download det nye nummer her og dyk ned i aktuelle historier, refleksioner og glimt fra hverdagen på hospice.

Ud over indkaldelse til generalforsamling 2026 og regnskab kan du blandt andet læse om:

  • Perspektiv fra et ungt menneske
  • Hospicearkitektur
  • Livets store spørgsmål
  • Set og sket på Hospice
  • Hospice Sønderjyllands firkløver

God læselyst!

HospiceNyt nr. 51

HospiceNyt nr. 51 er nu klar!2026-03-01T10:49:35+01:00

Den årlige generalforsamling afholdes mandag d. 23. marts 2026

Støtteforeningen afholder den årlige generalforsamling
mandag den 23. marts
Hospice Sønderjylland, Ribe Landevej 130, 6100 Haderslev.Vi mødes kl. 18.00.Inden selve generalforsamlingen vil Orla Bryld Mortensen fortælle om det frivillige arbejde og livet i den tredje alder.

Støtteforeningen byder derefter på en let servering.

Selve generalforsamlingen begynder kl. 19.30.

Dagsorden:

  • Valg af dirigent (mødeleder)
  • Formandens beretning
  • Regnskab fremlægges af kassereren til godkendelse
  • Orientering om budget
  • Fastsættelse af kontingent for 2027
  • Behandling af indkomne forslag
  • Valg af bestyrelsesmedlemmer
  • Valg af suppleanter
  • Valg af revisor
  • Valg af revisorsuppleant
  • Eventuelt (afslutning ved formanden eller dirigenten)

Vi håber at se mange af jer til en hyggelig og god aften.

Den årlige generalforsamling afholdes mandag d. 23. marts 20262026-02-27T12:56:24+01:00

Hvem såe det’? Det gjorde Bodil Jørgensen

Medio januar 2025 tilbød Skuespiller, Bodil Jørgensen endnu engang at komme og underholde på Hospice.

Hun fortalte om sit spændende liv og læste et juleeventyr op. Og en lille fræk historie var også med.

Inden Bodil J. drog videre besøgte hun patienterne på de stuer, som ikke kunne komme op i opholdsstuen.

Det var overraskende, rørende og er noget som ikke vil blive glemt!

Hvem såe det’? Det gjorde Bodil Jørgensen2025-02-11T20:13:50+01:00

TOOSBUYS FOND donerer en ny computer til støtteforeningen.

Bestyrelsen siger tusind tak til TOOSBUYS FOND for sponsoratet af en ny computer til støtteforeningens sekretær. Computeren vil erstatte en efterhånden gammel computer som bl.a. bliver brugt til støtteforeningens bestyrelsesmøder.

TOOSBUYS FOND blev etableret i 1901 og har adresse i Bredebro. Virksomheden er en fonde og andre selvejende institutioner i branchen foreninger, legater og fonde med sygdomsbekæmpende, sociale og velgørende formål.

TOOSBUYS FOND donerer en ny computer til støtteforeningen.2024-11-28T14:39:19+01:00

Flot gave fra Koor-Udvalget Lions Sophies Kilde

Koor-Udvalget, Lions klubberne i Gram, Vojens og Sophies Kilde Haderslev, har netop afholdt en støttekoncert til fordel for Støtteforeningen for Hospice Sønderjylland.

Det blev en super skøn eftermiddag i de smukke rammer på Tørning Mølle, udenfor var vejret smukt, og salen propfyldt, kan man ønske sig mere 😊

Vis Vocal underholdt, og ligeledes Haderslev Domkirkes Pigekor. Det var 2 forskellige  musikgenrer, og meget smukt, så gæsterne fik en dejlig eftermiddag i musikkens tegn. Vi modtog en gave på 35.000, og formand Leif Erbs Rasmussen takkede mange gange, og lovede at pengene ville blive brugt med omtanke på Hospice

Stor tak for at betænke Støtteforeningen for HospiceSønderjylland, og tak for de mange timers frivillige arbejde I udfører for os og mange andre.

Flot gave fra Koor-Udvalget Lions Sophies Kilde2024-04-26T18:28:01+02:00

Referat fra generalforsamlingen den 25. marts 2025

Generalforsamling støtteforeningen Hospice Sønderjylland den 25. marts 2025 

Velkomst ved støtteforeningens formand Leif Erbs Rasmussen.

 

GENERALFORSAMLING

  1. Valg af dirigent. Forslag Carsten Moos, der modtog valget.
  2. Formandens beretning ved Leif Erbs Rasmussen
  3. Regnskab til godkendelse.

Kassereren gennemgik regnskabet, der blev godkendt med få kommentarer.

Orientering om budget 2024.

Bestyrelsen foreslog en kontingentstigning:

Personligt medlemskab         145 kr.

Husstands medlemskab.        290 kr.

Firma medlemskab.               1.000 kr.

Livslangt medlemskab.           1.600 kr. som engangsbeløb

Stigningen bliver fra 2025

  1. Behandling af indkomne forslag. Ingen forslag
  2. Valg af bestyrelsesmedlemmer

John Erendal modtager ikke genvalg

Gitte Elmelund Mørch modtager genvalg

Nina Birch Jensen modtager genvalg

Michael Mouritsen modtager genvalg

Bestyrelsen foreslår Rasmus Heisel som nyt bestyrelsesmedlem.

Valg af suppleanter

Leila Steenfat modtager genvalg

Niels Vincent Andersen modtager ikke genvalg

Bestyrelsen foreslår Jens Laurids Andersen som suppleant.

Der er ikke andre kandidater. Alle er således valgt

  1. Valg af revisor. Finn Diederichsen modtager genvalg.
  2. Valg af revisor suppleant Johannes Hansen modtager genvalg.
  3. Evt. Ingen kommentarer

Formanden afsluttede og takkede for fremmødet og god ro og orden.

Herefter konstituerede bestyrelsen sig.

Ref : NBJ

 

Formandens beretning – Hospice Sønderjylland – 25.03.2025

Lige straks skifter vi 2 bestyrelsesmedlemmer samt en suppleant ud i bestyrelsen 2024 / 25

Det samme gjorde vi i 2023 / 24, og hvis nogen her spørger: ”Er der noget galt i bestyrelsen” så er svaret NEJ! Det er ganske alm. udskiftning baseret på den enkeltes ønsker, og som I ved, så består bestyrelsen udelukkende af frivillige, hvilket betyder at de kan stoppe når som helst.

 

At blive frivillig er et personligt valg og at sige stop og farvel for denne gang er også et personligt valg. Her er de 3 medlemmers begrundelse for at stoppe. Alle gode grunde som er vigtige for den enkelte..

1. Har ”aftjent sin værnepligt” – lidt tidligt synes jeg godt nok, har kun været med i 14 år – og ønsker nu, at have mere tid til børnebørnene og Preen..

2. ”Har fået større arbejdsbyrde og mindre fritid.” 3. ”Flytter bopæl & sammen og hvad deraf følger”.

Alt godt herfra og tak for indsatsen og husk man kan altid komme tilbage!

Det har desværre været et turbulent år – igen i år og ikke kun for Generalforsamlingens deltagere men for alle der ønsker en hverdag, hvor krig ikke overskygger freden, hvor sandheden ikke overgår løgne og hvor fake news ikke bliver brugt, / men hvor empati ofte finder sted og næstehjælp er en selvfølge og

man har tid og ro til at være menneske, samt at vi til stadighed har et korps af frivillige, der gør en forskel

hvor de nu end har valgt at bruge deres sparsomme fritid / eller den ekstra mulighed det tredje liv giver.

Man siger at det er surt at hedde kurt ……men det er meget værre at hedde Sverre, og det er da helt forfærdeligt at aflevere en verden, som den ser ud i dag, til vore børn, børnebørn m.fl. det ser desværre ikke lyst ud. Den uro som de 2 præsidenter hvivler op, er også skyld i at pengene ikke kommer så meget

vores vej i denne tid p.g.a. trusler om øget beskatning og bidrag til krudt og kugler og sågar noget større krigsmateriel

Lad os støtte op omkring de frivillige i det arbejde de har valgt at bruge deres kostbare fritid på

 

Private donationer i år – indgående: Den største er på 40.000kr.nr. 2 = 10.000kr og resten er mindre donationer på 1.500kr./3.000,kr Desuden holdt Lions Vojens, Gram og Sophies Kilde en koncert for os på Tørning Mølle og samtidig donerede de overskuddet på 35.000kr. til Støtteforeningen. I forlængelse af det, har vi sat kræfter ind for at skaffe nogle flere livsvigtige medlemmer Vi har lige nu et tilbud i Hospice Nyt der lyder sådan: Skaf et medlem og få en flaske vin eller en æske chokolade.

Vi har også fået trykt nogle flyers og nogle indstik som vi kan dele ud og hvis vi alle kan skaffe bare en hver, gerne flere, så betyder det meget for støtte kassen.

Det virker, kan vi allerede se. Én af de frivillige har forstået nødvendigheden og på kanske kort tid skaffet 3 nye medlemmer+ 3 på bedding, og så gør hun det smarte, at hun afleverer vinen/Chokoladen til det nye medlem.

Her til slut vil jeg gerne takke Støtteforeningens bestyrelse for et godt samarbejde og det samme gælder for det nære samarbejde med Hospice .

Personligt vil jeg gerne sige de 3 afgående kvindelige medlemmer af bestyrelsen samt Jannie som har været ulønnet stabsfuntion og har hjulpet os med Hjemmeside etc. STOR TAK og alt godt fremover til jer alle 4 samt til alle der støtter op omkring Hospice Sønderjylland.

Referat fra generalforsamlingen den 25. marts 20252025-10-04T21:30:05+02:00
Go to Top